Interview in Asian News, februari 2021

11.7 t/m 27.9 2020
Wie kent de rustplaats van de zon?
solo, Noordbrabants Museum, Den Bosch


In het werk van Fang Mij zijn kleurrijke weefsels en structuren te zien.
Deze spelen zich af zowel op celniveau van het menselijk lichaam als in
het mysterieuze heelal. De reeks kleine tekeningen zijn onderverdeeld
in families. ‘Moeten werken altijd op zichzelf kunnen staan?’, bevraagt ze.
Vanuit de Chinese cultuur heeft ze meegekregen dat er grote kracht te
vinden is in de onderlinge verbondenheid van een familie, een functionerend
geheel naast het individu.
Tijdens de coronacrisis werkte ze aan het schilderij Het huis naast de altijd
groeiende bloeiende tuin. Haar nieuwe vertraagde werkproces is vergelijkbaar
met het bouwen van een huis. Aquarel, olieverf en potlood gebruikt ze op een
harmonieuze wijze naast elkaar. Ze ziet dit schilderij als symbool voor het huis
waarin verschillende culturen in harmonie met elkaar kunnen wonen.

Zittend op de bankjes in de tuingalerij is het audiowerk Brieven aan de zon 
te horen. Het werk verwijst naar onze neoliberale samenleving die op de rand
van burn-out staat. Op een intieme wijze biedt het werk zelfreflectie en troost
in de huidige crisissituatie.